• a-fashioneditorialsummer.jpg
  • b-island_restaurant.jpg
  • c-ancientolympia.jpg
  • d-panathinaikostadium.jpg
  • e-rhodeskiones.jpg
  • f-rhodesbeach.jpg
  • g-nightlifeakrotiri.jpg
  • h-Zaha-Hadid_Venice2016.jpg
  • j-Kusama-Yayoi_Louis-Vuitton-shop-.jpg
< >

Μόδα

Τάσεις και πολλά ακόμη...

Εκδηλώσεις

τέχνη, πολιτισμός ,θέατρο...

Εστιατόρια

Μοναδικά μέρη για φαγητό...

Bars

Διασκέδαση με στύλ...

Clubs

Νιώστε το ρυθμό...

Ελληνικό DNA

αληθινές προσωπικότητες...

Επιστροφή μαρμάρων του Παρθενώνα

πρέπει να γυρίσουν στην πατρίδα τους!

Διεθνείς εκδηλώσεις

πολιτισμός σε όλο τον κόσμο!

Συνεντεύξεις

Ότι ενδιαφέρον έχει ειπωθεί...

Ιδιαίτερα cafe

απολάυστε τον καφέ σας...

Νέες προτάσεις

ιδιαίτερα μέρη...

Λίστα κρασιών

ποιοτικές προτάσεις...

Ποιοτικές ελληνικές δημιουργίες

μοναδικά προϊόντα...

Βόλτα για ψώνια

Αντικείμενα πόθου...

A+ R A-


Top ξενοδοχεία

Τα καλύτερα ξενοδοχεία ! ...

Read more

Διεθνείς προτάσεις

Μια ματιά στον κόσμο! ...

Read more

Εστιατόρια με αστέρια Michelin

    First class προτάσεις! Στυλ, ...

Read more

Prev Next
×

Ειδοποίηση

Folder doesn't exist or doesn't contain any images

 

Η διεθνής πρωτοπορία της σύγχρονης τέχνης «βαδίζει» αυτό το καλοκαίρι σε αρχαία μονοπάτια γύρω από τον Ιερό Βράχο.

Από τον Θεόφιλο Τραμπούλη

 

Η Ντοκουμέντα είναι ίσως -μαζί με  την Μπιενάλε της Βενετίας -  η σημαντικότερη έκθεση σύγχρονης τέχνης στον κόσμο. Από την ίδρυσή της,  το 1955, από τον γερμανό καλλιτέχνη και επιμελητή Arnold Bode, διοργανώνεται κάθε πέντε χρόνια στο Κάσσελ, μια μικρή πόλη της Κεντρικής Γερμανίας, πάνω στον ποταμό Φούλντα. Όπως δηλώνει και το όνομά της – Document: έγγραφο / αρχείο - πρόθεση του Bode ήταν να καταγραφεί και να αναδειχθεί η τέχνη που το ναζιστικό καθεστώς είχε απαγορεύσει και κυνηγήσει: τον Πικάσο και τους κυβιστές, τον Σουρεαλισμό και τον Ζαν  Κοκτώ, τον εξπρεσσιονισμό και το γερμανικό κίνημα της Νέας Αντικειμενικότητας. Με την Ντοκουμέντα η Γερμανία ήθελε να υφάνει εκ νέου τις σχέσεις της με τον πολιτισμό τον οποίον είχε καταστρέψει η λαίλαπα του πολέμου. Έκτοτε, η έκθεση αυτή με τον πειραματικό, πρωτοποριακό και συχνά μαχητικά πολιτικό της χαρακτήρα, λειτουργεί ως το κατεξοχήν βήμα έκφρασης του ευρωπαϊκού πνεύματος.

Το 2017 θα αποτελέσει σταθμό για την Ντοκουμέντα, καθώς για πρώτη φορά διοργανώνεται ισότιμα και σε μια άλλη πόλη, εκτός από το Κάσσελ, την Αθήνα. Πράγματι, η πρωτεύουσα της Ελλάδας έχει βρεθεί τα τελευταία χρόνια στο επίκεντρο της διεθνούς επικαιρότητας, όχι πια μόνο χάρη στην αρχαία της κληρονομιά, αλλά και γιατί εδώ αποτυπώνονται οι πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές εξελίξεις της ευρωπαϊκής κοινότητας.

Με την κίνησή της να μετακομίσει στην Αθήνα, η Ντοκουμέντα επιβεβαιώνει τη ρηξικέλευθη προσέγγισή της στον πολιτισμό, υπό την έννοια ότι προσπαθεί να φέρει σε διάλογο την έντονη πολιτική στιγμή που βιώνει η Ελλάδα με τον παλμό της σύγχρονης τέχνης, και ταυτόχρονα να δηλώσει πως Ελλάδα και Γερμανία δεν συνδέονται μονάχα με σχέσεις συμφέροντος, αλλά και σχέσεις αισθητικής.

Από τις 8 Απριλίου έως τις 16 Ιουλίου λοιπόν η σύγχρονη τέχνη θα αναπνέει στον ρυθμό της ελληνικής πρωτεύουσας, ενώ από 10 Ιουνίου ως τις 17 Σεπτεμβρίου η δίδυμή της έκθεση θα διοργανώνεται στο Κάσελ. Ανάμεσα στους χώρους που η documenta θα αναπτυχθεί στην Αθήνα συγκαταλέγεται και ένας που με την κομβική του θέση στην καρδιά της πόλης, αποτελεί μια διαρκή υπενθύμιση ότι η ιστορία είναι ένα διαρκές παρόν για την Αθήνα. Πρόκειται για την οδό Διονυσίου Αεροπαγίτου και, ευρύτερα, τον χώρο που ο μεγάλος αρχιτέκτονας Δημήτρης Πικιώνης έχει διαμορφώσει γύρω από την Ακρόπολη.

 

 

Μια μνημειώδης διαδρομή

Ο Δημήτρης Πικιώνης, αρχιτέκτονας, ζωγράφος και καθηγητής στο Πολυτεχνείο, υπήρξε ο κυριότερος εκπρόσωπος του μοντερνισμού στην Ελλάδα, και θεωρείται ο σπουδαιότερος έλληνας αρχιτέκτονας του 20ου αιώνα. Μέχρι τον Πικιώνη, το κυρίαρχο αρχιτεκτονικό ρεύμα στην Αθήνα ήταν ο νεοκλασικισμός που έχει αφήσει τα ίχνη του σε ολόκληρη την πόλη με μνημειώδη κτίρια, όπως το Πανεπιστήμιο, η Ακαδημία ή το Ζάππειο, που με τους κίονες, τα αγάλματα και τα αετώματά τους θυμίζουν αρχαιοελληνικούς ναούς. Αλλά και ταπεινές μονοκατοικίες κάτω από την Πλάκα, στον Κεραμικό και το Μεταξουργείο με ακροκέραμα και κεραμίδια, σαν κτίσματα του 5ου αιώνα π.Χ., που ήθελαν να βεβαιώσουν πως από την Αρχαία Ελλάδα μέχρι σήμερα, η εθνική και πολιτιστική συνέχεια είναι γραμμένη στα κτίρια της πόλης.

 

 

Ο Δημήτρης Πικιώνης άλλαξε το κέντρο βάρους από την αρχαία ελληνική αρχιτεκτονική στη λαϊκή αρχιτεκτονική που βρισκόταν κοντά στη Φύση, στο χώμα και στον ήλιο. Το ελληνικό και αθηναϊκό τοπίο για τον Πικιώνη δεν περιλάμβανε αποκλειστικά το βάρος της ιστορίας με τους αρχαίους και τρομακτικούς ναούς. Το τοπίο ήταν κυρίως εμπειρία και αισθήσεις, η κάψα του ήλιου και το άρωμα της ρίγανης στις πλαγιές της Αττικής, η υφή της πέτρας και η όψη των βουνών, καθώς στέκεται κάποιος και βλέπει τον Υμηττό να χαμηλώνει μέχρι τη θάλασσα (motto). Ο Πικιώνης δεν ήθελε να αρνηθεί την Αρχαία Ελλάδα. Το αντίθετο. Ήθελε να πει πως η σύγχρονη πόλη μοιράζεται με τους αρχαίους της προγόνους την ίδια γη και τις ίδιες αισθήσεις, κι ότι το ταπεινό σπίτι του καλλιεργητή στην ύπαιθρο διαθέτει χει το ίδιο μεγαλείο με τον Παρθενώνα και τον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο.

Πολλά είναι τα κτίρια που έχει χτίσει ο Πικιώνης στην Αττική, με πιο γνωστό το δημοτικό σχολείο στα Πευκάκια, κοντά στην Πλατεία Εξαρχείων. Όμως αναμφίβολα το κορυφαίο του έργο,  είναι η διαμόρφωση του χώρου γύρω από την Ακρόπολη, ένα έργο που η επιδραστικότητά του φαίνεται από το πόσο δύσκολα φαντάζεται κάποιος σήμερα την Ακρόπολη χωρίς τους δρόμους που οδηγούν σε αυτήν, αφού η μεγαλοφυής σύλληψη του Πικιώνη συντέλεσε στο να αποτελεί αναπόσπαστο, φυσικό μέρος της περιβάλλοντος χώρου της.

Ο Πικιώνης πήρε την εντολή σχεδιασμού του έργου το 1954, από τον τότε υπουργό Δημοσίων Έργων και κατόπιν παντοδύναμο πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Καραμανλή. Ήταν η εποχή που η Ελλάδα έκανε τα πρώτα βήματα τουριστικής ανάπτυξης, με επικοινωνιακό μοχλό το δίπτυχο της Αρχαίας Ελληνικής κληρονομιάς ως το μεγάλο αξιοθέατο της χώρας, σε συνδυασμό με τη βιωματική εμπειρία της θάλασσας, του ήλιου και της απόλαυσης.

Πράγματι, όποιος έχει επισκεφτεί την Ακρόπολη έχει περπατήσει στα πλακόστρωτα μονοπάτια με τις μεγάλες ακατέργαστες πέτρες, με τα χορτάρια να φυτρώνουν ανάμεσά τους. Παντού έχεις την αίσθηση της επαφής με το χώμα. Ακτίνες, διασταυρώσεις, επίπεδα δίνουν την εντύπωση πως η διαδρομή δεν σταματά ποτέ, πως τα μονοπάτια δεν οδηγούν μόνον στην Ακρόπολη αλλά φτιάχνουν έναν αδιάκοπο δρόμο που βυθίζεται όλο και περισσότερο στο φως. Πεύκα, σκίνα, πέτρες και οι φωνές των πουλιών είναι όλα μια γήινη κατασκευή που έχει συλλάβει και εκτελέσει η αρχιτεκτονική ιδιοφυία του Πικιώνη.

 

Το καθρέφτισμα μιας πομπής

 

Σε αυτόν τον χώρο διοργανώνεται ένα μέρος της Ντοκουμέντα του 2017 στην Αθήνα. Συγκεκριμενα, η έκθεση θα εγκαινιαστεί  στην Αθήνα με  μια πομπή έφιππων αντρών και γυναικών στο πλακόστρωτο που σχεδίασε ο Δημήτρης Πικιώνης γύρω από την Ακρόπολη.

Η πομπή αυτή είναι βέβαια αντανάκλαση και αναβίωση της πομπής των Παναθηναίων που απεικονίζονται στη ζωοφόρο του Παρθενώνα. Τα Παναθήναια ήταν η σπουδαιότερη γιορτή της Αρχαίας Αθήνας προς τιμή της Θεάς Αθηνάς, της προστάτιδας της πόλης. Στη ζωοφόρο του Παρθενώνα εικονίζονταν περίπου 400 ανθρώπινες και ζωικές μορφές, κυρίως άλογα. Το μεγαλύτερο μέρος ήταν άντρες και γυναίκες που πήγαιναν να προσφέρουν τη θυσία τους στη θεά. Από την αρχική ζωοφόρο που είχε μήκος 160 μέτρα τα 50 μέτρα βρίσκονται στην Αθήνα και 80 στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου.

Επιλέγοντας η Ντοκουμέντα να διοργανώσει ένα τόσο μεγάλο εικαστικό γεγονός στο χώρο γύρω από την Ακρόπολη, φέρνει μαζί όλους τους συμβολισμούς που θα μπορούσαν να είναι ένα σημείο ανάτασης για τον σύγχρονο κόσμο. Τη δύναμη της ιστορίας μαζί τη σοφία του γης και του χώματος, τη σημασία του πνεύματος αλλά και της εμπειρίας και του βιώματος, το ζωικό στοιχείο μαζί με το ανθρώπινο, την ιδέα της παγκόσμιας κοινότητας που παρελαύνει κάτω από τον ήλιο. Ο Δημήτρης Πικιώνης και η φιλοσοφία του φαίνεται να έχουν διαμορφώσει το χώρο για τη συνάντηση της πιο αρχαίας φιλοσοφίας με την πιο σύγχρονη τέχνη.

 

 

 

 

 

Gallery

               Usefull info-希腊有用的信息

Contact Information

Telephone: +302110193817

Email: olon@happypublications.com

Address: 24 Jean Moreas st., 15232 Chalandri

Attica, Greece

www.eleganttravel.gr

Map